fbpx
Jobbintervjuet

Digital byutvikler

Gründer og samfunnsviter Snorre Jordheim Myhre brenner for byutvikling. Derfor har han laget en plattform som forteller kundene hvordan folk oppfører seg i byene.

NY-storrelse.-bilde-aspect-ratio-9-16
Snorre Jordheim Myhre, daglig leder og gründer

Snorre Jordheim Myhre, daglig leder og gründer

Med bakgrunn som analytiker og prosjektleder i dagligvarebransjen er han vant til å ha mye data om kundene. Favorittpålegg, handlemønstre og annen forbrukeradferd er blitt dagligdags som beslutningsgrunnlag i den bransjen. Med dette som utgangspunkt fikk han ideen om å lage en digital plattform som skulle fortelle hvordan folk i byene oppførte seg: Hvor de handlet, hva de brukte penger på, hvilke kafeer de brukte og hvilke kulturelle aktiviteter som gikk bra – blant annet. Ideen ble unnfanget rett før pandemien og ble sjøsatt i en periode der samfunnet stengte ned, og byene nærmest ble lagt øde.

– Det var kanskje ikke rett oppstartstidspunkt med tanke på at byene i stor grad var nedstengt og folk satt hjemme, men på den andre siden var det en del utviklingsmidler i omløp i form av støtteordninger, sånn som blant annet fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Vi ble gode på å navigere i dette feltet, og å skrive søknader, forteller Snorre.

Fakta:

Navn: Snorre Jordheim Myhre

Alder: 39 år

Stilling: Daglig leder og gründer

Arbeidsted: Plaace

Nøkkelkvalifikasjoner: Ledelse, salg, produktutvikling og strategi.

Hvem er kunden for en sånn plattform?

– Det er mange som kan ha nytte av å vite om bevegelse og handlemønstrene i byene. Aktører som driver med eiendom eller vurderer å etablere seg i et område. Eller kulturaktører og næringsforeninger som vil vite mer om både sitt eksisterende og potensielle publikum. Felles for alle er at de ønsker et bedre faktagrunnlag og forståelse av hvem som handler og bruker byene.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

– Arbeidsdagene består gjerne av kontakt med investorer, kundemøter, i tillegg til å følge opp teamet som nå er 18 personer.

Hvilke faglige kvalifikasjoner og ferdigheter er viktig for å løse oppgavene du jobber med?

–  Du må være veldig glad i mye data, variabler, analyse, statistikk og å kunne tolke og forstå store informasjonsmengder. Produktet vårt er at vi tilbyr innsikt som grunnlag for god byutvikling, Vi fordyper oss i data og som samfunnsviter er jobben å gjøre det om til nyttig innsikt for kunden.

Fakta:

Utdannelse:

Master of Science (MSc), Management, Imperial College London, London.

Master of Science (MSc), International Political Economy, Nanyang Technological University, Singapore.

Bachelor I sammenlignende politikk, Universitetet i Bergen.

Er gründerskap noe å anbefale for andre samfunnsvitere?

– Det er kanskje ikke det opplagte valget for en samfunnsviter, men det er veldig gøy å jobbe med noe eget. Likevel er det mye usikkerhet i forhold til hvilken verdi vi klarer å skape for kunden, vi må hele tiden tenke innovasjon. I tillegg er rammene for driften ustabile og det ligger en grunnleggende usikkerhet i bunn. Det krever hardt arbeid å lykkes, men så er også oppsiden desto større enn å stå i en trygg jobb. Det er det som gjør det så gøy når det går bra, avslutter Snorre Jordheim Myhre.