Verden er blitt mer kompleks, det forventede skjer ikke, usikkerhetene tiltar, og politiske beslutningstakere står i spagat mellom kortsiktige prioriteringer og behovet for å tenke langsiktig. Det unormale er blitt normalt. En slik utvikling har da også bidratt til at en rekke land og regioner i tiltakende grad har begynt å eksperimentere med nye tilnærminger til politikkutvikling. Felles for disse tilnærmingen er bruk og utvikling av metoder som ikke baserer seg på statistiske framskrivninger og prognoser. Noen er blitt gode på dette, som for eksempel Finland, Tyskland, EU, Singapore og Sør-Korea. Andre fortsetter ubønnhørlig i samme spor. Norge er dessverre ett av de landene som ikke evner å tenke nytt her. Det mest monumentale symptomet på denne unnfallenhet er regjeringens Perspektivmelding.
Regjeringens perspektivmelding – faglig konservatisme og tunnelsyn?
Fredag 12. februar lanserte Regjeringen Perspektivmeldingen. Den beskriver sentrale samfunnsutfordringer i et 50-års perspektiv, og er grunnlag for politikk på områder som pensjon, arbeid og velferd. Den forfattes av eksperter, de fleste av dem økonomer i Finansdepartementet, og den økonomifaglige innretningen er dermed dominerende.
Kort fortalt kan vi si at Perspektivmeldingens viktigste funksjon er å tydeliggjøre hvilke konsekvenser politiske valg i dag vil få i framtiden. Dette er ment for å «disiplinere» dagens politikere til å budsjettere i tråd med annonserte løsninger på noen få utvalgte utfordringer, som aldring, velferd og det grønne skiftet. Et sentralt mantra er at det i tiårene som kommer vil stå færre i yrkesaktiv alder bak hver pensjonist. Tesen er at statens utgifter vil gå opp, uten at inntektene øker like mye. I en slik sammenheng blir det utfordrende samtidig å gjennomføre det grønne skiftet og ta vare på og sikre velferdssamfunnets bærekraft – sosialt, klimamessig og økonomisk.
Slike og andre utvalgte utfordringer er reflektert inn i kapitteloverskriftene i meldingen. Hvert av kapitlene har en analysedel og en konkluderende del, der regjeringens strategi og tiltakspakke beskrives. Analysedelen inneholder riktignok en lang rekke interessante betraktninger, men man sitter igjen med inntrykket av at disse analysene er begrensede og ekskluderende overfor spesielt samfunnsvitenskapelig og humanistisk kompetanse. Dessuten synes meldingen å ha betydelige metodiske begrensinger. Det er derfor betimelig å spørre om hvor god er perspektivmeldingen egentlig er. Holder den det den lover? Jeg mener nei.