fbpx
Nyheter

Den nye bokklubben

Videoer med boktips spres som ild i tørt gress på TikTok gjennom hashtagen #BookTok. Klarer #BookTok noe andre ikke har fått til, å få unge til å lese mer?

Unge leser stadig mindre, og en av fire unge leser aldri bøker utenfor skole. Forfattere holder på å gi opp å skrive for denne aldersgruppen. 

Men noe holder på å skje: unge strømmer til bokhandelen for å lese de siste hitene fra BookTok. Har det blitt trendy å lese?

Rekrutterer massivt med nye lesere

Caroline Heitmann er markedssjef i Norli, og merker godt pågangen som følge av BookTok.

– Vi legger oss i selen for å ha tilgjengelig det som er hottest på BookTok, forteller hun.

Caroline-Heitmann-rotated-aspect-ratio-9-16
Portrettbilde av Caroline Heitmann

Caroline Heitmann er markedssjef i Norli, og legger seg i selen for å ha det som trender på BookTok tilgjengelig i butikk. Foto: Privat

Spesielt tips til engelsk ungdomslitteratur spres som ild i tørt gress på TikToks bokkanal. Men har antallet yngre kunder økt på grunn av BookTok, eller skyldes den økte pågangen av blant annet engelskspråklige bøker at de som allerede kjøper bøker nå velger disse? Klarer BookTok også å verve nye lesere?

Ifølge Heitmann virker det som dette er tilfellet.

– BookTok rekrutterer massivt med nye lesere, hevder hun.

Heitmann opplever at de tiltrekker seg kunder som i liten grad har besøkt butikkene deres tidligere.

– Vi får inn hauger av ungdom i butikkene som går rett fra å være nesten ikke-lesere av bøker, til å lese engelsk young adult-litteratur, forteller hun.

Hjelp fra uventet hold

BookTok fungerer på et vis som en stor bokklubb, og tilfører på den måten et sosialt aspekt ved det å lese. Kanskje er det dette som gjør utslaget for å fange opp yngre lesere?

Heitmann har inntrykk av at fellesskapet BookTok tilbyr, er viktig for engasjementet og lesegleden. Hun tror både ungdom og eldre gjerne tar råd og tips som likner dem selv.

– BookTok er en utmerket «folk som meg selv»-kanal. Du ser og hører dem som anbefaler, og kan ta stilling til om de representerer et fellesskap du ønsker å være en del av, sier hun.

Helt siden sosiale mediers fødsel har unge valfartet til disse kanalene, og unge leder an i hvor mye tid som brukes på sosiale medier.  Det kan tenkes at dette har vært en bakenforliggende årsak til at unge stadig leser mindre.

Det TikTok og BookTok nå gjør kan derfor virke både uventet og overraskende. Kanskje er det nettopp sosiale medier som TikTok som kan bidra til å snu den dystre lesestatistikken blant unge?